BIBLIOTECA VIE


S-a terminat astăzi, duminică 3 octombrie 2010, doar primul capitol al BIBLIOTECII VII. Spun doar, pentru că poveştile de viaţă vor continua. Cărţile vii  pe care le-am citit cu toţii în aceste două zile au fost fascinante.

Această prezentare necesită JavaScript.

Să citeşti astfel de cărţi  îţi oferă sentimentul că tot ce scrie acolo este cât se poate de real, de palpabil, de aproape de tine. Ca timp,  ca sentimente şi ca OAMENI. Ne-a fost clar tuturor, că este mai mult decât necesară, o nouă ediţie a BIBLIOTECII VII.

Să vezi peste 30 de tineri că stau în bibliotecă 5 ore fără să mănânce, fără să cârcotească şi fară să se plictisească, să nu se poată hotărî ce carte să citească, pentru că ar fi vrut să le citească pe toate… pentru mine a fost cred, momentul culminant al profesiei mele. A fost răspunsul la întrebarea „De ce nu mai vin adolescenţii la bibliotecă?”. Pentru că ei totuşi citesc şi vor să citească în continuare, pentru că ei iubesc şi cartea şi calculatorul deopotrivă, dar vin la bibliotecă doar dacă, toate pasiunile lor le regăsesc în acest loc, doar dacă se-ntâmplă altfel şi doar dacă îi provoacă.

Pe lângă Momentele şi schiţele din experienţa de viaţă ale unui politician şi poveştile milităreşti cu parfum cazon ale unui ofiţer de carieră, am descoperit, cum poate reuşi în viaţă un om fără vedere, de o modestie rară şi cu realizări impresionante. Am ascultat cu sufletul la gură istoria unui profesor de istorie, care pe lângă dragostea pentru acest subiect, ne-a arătat şi dragostea pentru tinereţe. Am răsfoit impresii de călătorie ale unei voluntare care se luptă cu prejudecăţile sexuale şi am călătorit prin viaţa şi reuşitele unui jurnalist.

Această prezentare necesită JavaScript.

Am last la urmă cartea vie care a avut ca titlu „Biblioteca vie„.  Adică eu, bibliotecarul, ce am ca misiune pe lumea asta, să ţin VIE  BIBLIOTECA. Şi oare pot eu să fac acest lucru? Am eu puterea de a contribui la asta?

Am reuşit să înţeleg, de la ei – tinerii, că BIBLIOTECA va rămâne VIE doar dacă traieşte pentru oamenii, prin oameni şi dacă se implică pentru ca viaţa lor să devină mai bună.

Nu mai este suficient să conservăm cărţile, sau să le înmulţim – spun ei, ci trebuie să le poată citi împreună cu noi, să vadă că fiecare dintre ei contează în ochii noştri şi că ne pasă de ceea ce se întâmplă cu fiecare dintre ei.

Ce vor să facă la bibliotecă? Să comenteze cărţile citite (cu un ceai sau o cafea în faţă), să comunice cu tineri de vârsta lor, să înveţe să scrie proiecte şi să câştige bani pentru a rezolva problemele de care se loveşte comunitatea noastră, vor să cânte sau să spună bancuri, după contraziceri despre cărţile care merită sau nu, să  fie citite.

Şi îşi doresc deschidere, căldură, o atitudine pozitivă şi interesată a bibliotecarului. O mână de ajutor din partea acestuia în a-şi găsi drumul. Un loc în care bibliotecarul să nu fie nesuferit, acru şi depăşit. La întrebarea mea „Cum să fie BIBLIOTECA VIE pentru voi?” – Toţi au răspuns – trebuie să fie primitoare şi caldă, fără bariere de comunicare şi cu oameni bine pregătiţi, că trebuie găsite soluţii pentru ca atunci când ei au mai mult timp liber – sâmbăta şi duminica – biblioteca să fie deschisă.

Cel mai mult m-a impresionat faptul că îşi doresc schimbarea. Atâtea experienţe împărtăşite de cărţile vii le-au dovedit că, pentru a schimba ceva în jurul lor, trebuie să începem cu ei şi că fiecare dintre noi trebuie să se implice.

Mulţumesc Ingrid, Uţi, Alex, Ada, Vlad, Cristina, Lucia, Andrada şi tuturor celolalţi 25 care au petrecut împreună cu mine un wekeend minunat la bibliotecă!

Mulţumiri tuturor cărţilor care s-au lăsat citite şi au răspuns întrebărilor noastre! Mulţumesc pentru faptul că vă pasă!

Aceste două zile mi-au dat încrederea că avem o generaţie de tineri extraordinari şi care au un potenţial uriaş. Că împreună putem împărtăşi aceleaşi valori: respect, toleranţă, solidaritate, implicare şi diversitate. Că avem de învăţat unii de la alţii deopotrivă.

Dragii mei nu pot spune decât atât: Promit să ţin aproape !

ÎMPREUNĂ PUTEM REUŞI! Biblioteca e vie pentru voi, prin voi, azi, mâine şi întotdeauna…până la ultimul OM!

2 thoughts on “BIBLIOTECA VIE

  1. Bună Margo. Felicitări!!! Ai un blog super!Sunt de acord cu tine, biblioteca trebuie să rămâna ”vie” pentru noi toți.Succes pe mai departe și să ai o zi bună.

  2. Este foarte plăcut să vezi o sală neîncăpătoare, în care niște „tineri din ziua de azi” sunt atât de impresionați de ceva ce are loc offline! Felicitări pentru eveniment! Și la urmatorul poate o sa vedem si cateva secvente video, pentru ca sunt tare curioasa!🙂

Lasă un răspuns

